Därför ska du inkludera rödbetor i din kost

Röda rödbetor har rankats bland de mest potenta antioxidantgrönsakerna, och är en av de hälsosammaste och mest näringsrika grönsakerna. De är en rik källa till vitaminer och mineraler, men också en av de rikaste källorna i kosten på glutamin, en aminosyra som är väsentlig för att tarmkanalen ska hålla sig frisk. Studier visar att rödbetor har visat sig öka antalet vita blodkroppar, som är ansvariga för att upptäcka och eliminera onormala celler.

Rödbetor är en bra källa till folsyra och järn, vilket ökar produktionen av hemoglobin. En låg hemoglobinnivå kan orsaka anemi (blodbrist).

Betor är också rika på en växtalkohol som kallas betain. Betain förbättrar leverfunktionen och leverns avgiftning. Det stimulerar också regenerering (nybildning av friska celler) av leverceller och kan hjälpa till att minska ansamling av fett i levern. Betain spelar också en viktig roll för att reglera inflammation och påverkar också diabetes positivt.

Kolin, som är ett näringsämne i rödbetorna är viktig för god sömn, muskelrörelser,inlärning och minne. Det är också viktigt för nervsystemet, hjälper till vid absorptionen av fett och minskar kronisk inflammation. Rödbetor kan därför hjälpa till att motverka övervikt, dess höga fiberhalt motverkar förstoppning, det har en sänkande effekt på för högt blodtryck genom att öka kväveoxid i blodet, ett ämne som bl.a. ser till att kärlen håller sig friska och elastiska.

 Även om rödbetor är nyttigt, så innehåller det oxalsyra. Sammantaget ska man vara försiktig med att konsumera för stora mängder av livsmedel som är oxalatrika.  Se artikel ”Håller vi på att långsamt förgifta oss med oxalater”.